Strozol
Administrator
Dołączył: 07 Lut 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 3:57, 29 Gru 2009 Temat postu: Zaburzenia rozwoju i zachowania |
|
|
Dr Justyna Jakubowska – Baranek
WSPiA, Wydział Pedagogiki
[link widoczny dla zalogowanych]
Zaburzenia rozwoju i zachowania
( program ramowy wykładów - 18 h )
1. Sfery rozwoju człowieka i ryzyko ich zaburzeń.
Przegląd zaburzeń rozwoju i zachowania ( fragmentarycznych, parcjalnych i globalnych).
Przedmiot i zadania psychologii klinicznej .
Problemy diagnozy, terapii i profilaktyki w psychologii klinicznej dziecka.
Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka-klasyfikacja, rodzaje.
Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego (4h).
2. Niedostosowanie społeczne - ujęcia definicyjne, etiologia, rodzaje i przejawy (wg różnych teorii i kryteriów ).
Agresja i przemoc w różnych obliczach (4h).
3. Zaburzenia osobowości (3h).
4. Zaburzenia emocjonalne . Choroby psychosomatyczne i somatopsychiczne (3h).
5. Psychiczne i kulturowe uwarunkowania zaburzeń odżywiania (2h).
6. Egzamin pisemny ( 2h).
Literatura podstawowa:
-Barnhill W., Taylor N., A jeśli to….zaburzenia odżywiania, Warszawa 2001.
-Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
-Kmiecik – Baran K,. Młodzież i przemoc – mechanizmy socjologiczno – psychologiczne, Warszawa 1999.
-Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego?, Warszawa 1996.
-Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1998.
-Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.
-Melosik Z., Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Poznań –Toruń 1999.
-Nowak A. (red.), Wybrane zjawiska powodujące zagrożenie społeczne, Kraków 2000.
Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania klasie szkolnej, Kraków 2007.
-Pecyna M.B., Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej , Warszawa 1999.
-Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
-Seligman M., Walker E., Rosenhan D ., Psychopatologia, Warszawa 2003.
-Urban B. (red.), Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Kraków 2001.
Literatura uzupełniająca:
-Adamczak M., Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi - wybrane zagadnienia, W: B. Waligóra. (red.), Elementy psychologii klinicznej, t. II, Poznań 1999.
-Bielicki E., Sołtysiak T. (red.), Patologia społeczna w strukturze przeobrażeń ustrojowych Polski, Bydgoszcz 1994.
-Bilikiewicz A., Włodzimierz Strzyżewski W., Psychiatria: podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa, 1992.
-Błędowska M., Michalak J. (red.), Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych. Konteksty teoretyczne i empiryczne, Łódź 2000.
-Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym., Warszawa1985.
-Brzezińska A., Hornowska E., Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, Poznań 2004.
-Herbert M., Rozwój społeczny ucznia, Gdańsk 2004.
-Heszen-Niejodek I. (red.), Doświadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zagrożeń?, Katowice 1995.
-Kuma J., Szarota Z., Agresja i przemoc we współczesnym świecie, Kraków 1998.
-Marzec K., Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych, Częstochowa 1999.
-Pecyna M.B., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej Warszawa 1998.
-Popielarska A. i Popielarska M. (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.
-Radochoński M., Zarys psychopatologii dla pedagogów, Rzeszów 1996.
-Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, tom 2, Warszawa 2005.
-Sołtysiak T. (red.), Młodzież o patologii społecznej i jej niektórych zjawiskach, Bydgoszcz 1993.
-Sołtysiak T. (red.), Sieroctwo społeczne, Włocławek 1998.
-Sołtysiak T. (red.), Zjawiska patologii społecznej. Uwarunkowania, rozmiary, profilaktyka, prognozy, Bydgoszcz 1995
-Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1973.
-Stochmiałek J. (red.), Pedagogika wobec kryzysów życiowych, Warszawa-Radom 1998.
-Strzemieczny J., Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych ,
Warszawa 1988.
Post został pochwalony 0 razy |
|